,

Το ερασιτεχνικό φως

ερασιτεχνικό φως

Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ

 

Λίγα λόγια για την σχέση του ερασιτέχνη φωτογράφου με το φως φυσικό ή τεχνητό. Όποιος θελήσει  δεν έχει παρά να πάει πιο πέρα στο τεχνικό μέρος και θα βρει ότι θελήσει. Όρεξη να υπάρχει.

Σε όλα τα είδη φωτογραφίας, ασχέτως μέσου, ο φωτογράφος οφείλει να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν το φως και να τα χρησιμοποιεί σύμφωνα με τον τρόπο που επιθυμεί. Άλλωστε για καταγραφή φωτός πρόκειται και τίποτε περισσότερο. Είναι ας πούμε κάτι σαν ακρογωνιαίος λίθος, αν μιλούσαμε για Α και Ω, το Α κεφαλαίο η κατανόηση αρχικά, η εξάσκηση στην συνέχεια, άσχετα με το μέσο που θα πρέπει κάποιος να εμβαθύνει πριν φτάσει να μιλάει για περισσότερα και πολλές φορές περιττά τεχνικά.

Είναι λοιπόν παραπάνω από χρήσιμο, να μπορούμε να διακρίνουμε κάποια πράγματα με γυμνό μάτι πριν καταφύγουμε στα ηλεκτρονικά βοηθήματα που η τεχνολογία παρέχει αφειδώς με την μορφή ενσωματωμένων φωτόμετρων στο σώμα μιας μηχανής κλπ. Πέρα από τα επιστημονικά της υπόθεσης, που βρίσκονται εύκολα, πρέπει να δούμε τα βασικά χαρακτηριστικά που διακρίνουν το φως σε ότι αφορά την εφαρμογή του στην φωτογραφία.

ΕΝΤΑΣΗ (intensity) η ποσότητα που φωτίζει ένα αντικείμενο όπου αν είναι μεγάλη το υπερφωτίζει κάνοντας πολύ διακριτές τις σκιές, ενώ αν είναι αδύναμο το αντικείμενο είναι λιγότερο φωτισμένο και οι σκιές λιγότερο έντονες.

ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ (direction) σε απλά Ελληνικά από ποια μεριά πέφτει στο αντικείμενο σε ανοιχτό ή κλειστό χώρο. Ακόμη απλούστερα μπορεί να πέφτει από την μπροστινή πλευρά, το πλάι, από πάνω (Zenith) και μία τελευταία, σε ελεγχόμενη κατάσταση, όπου μπορεί να έρχεται από κάτω (Nadir).

ΠΟΙΟΤΗΤΑ (quality) κάτι που δεν υπονοεί καλό ή κακό, αλλά σκληρό ή μαλακό. Δείχνει τον καταμερισμό των λευκών και των μαύρων (φως και σκιές) και την μετάβαση από το ένα στο άλλο, αν δηλαδή είναι απότομη ή προοδευτική. Το σκληρό φως συνήθως προέρχεται από συγκεκριμένη πηγή, όπως ο ήλιος και η μετάβαση από τα λευκά στα μαύρα είναι απότομη, υπάρχει έντονη η αντίθεση. Το μαλακό φως χαρακτηρίζεται από μία προοδευτική μετάβαση από τα λευκά στα μαύρα οι διαχωριστικές γραμμές είναι λιγότερο σκληρές, μαλακώνει την εικόνα αν προτιμάτε.

ΧΡΩΜΑ (color) το οποίο είναι ορατό αφού το φως πέφτει σε ένα αντικείμενο. Είναι θερμό το χρώμα (κίτρινο, πορτοκαλί, κόκκινο) ή μήπως ψυχρό (μωβ, μπλε, πράσινο) αυτό που φαίνεται στο σκηνικό ή το αντικείμενο που είστε έτοιμοι να φωτογραφίσετε.

Η αναφορά είναι μεν πολύ μικρή σε έκταση ενώ εύκολα μπορεί κανείς να βρει την συνέχεια, ψάχνοντας, μελετώντας αλλά ακόμη περισσότερο βγάζοντας φωτογραφίες και προσπαθώντας να κατανοήσει αυτά τα χαρακτηριστικά. Στον επόμενο λοιπόν φωτογραφικό περίπατο, εξασκηθείτε πάνω στα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά μέχρι να φτάσετε στο σημείο να μπορείτε να τα ελέγχετε δημιουργικά.

Δείτε περισσότερα:

Τα μυστικά του φωτισμού

Συνέντευξη με την ηθοποιό Ανδρομάχη Δαυλού. Η πρωταγωνίστρια της παράστασης ”Η Σπείρα του Έρωτα” μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις της

Φωτογραφικό τουρ στη Ναύπακτο – Μια πόλη με ιστορική λάμψη

Θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο της τέχνης; 
Κάντε like στη σελίδα του theobscura.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Twitter
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Instagram

Κοινοποιήση:

Σχόλια

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ