Ο κόσμος της τέχνης με ένα κλικ

Πόσο manual mode χρειάζεται ο ερασιτέχνης;

Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ

  Μια φορά κι’ έναν καιρό… τα πράγματα λειτουργούσαν έτσι κι αλλιώς χειροκίνητα, manual δηλαδή, ενώ το να  έψαχνε κανείς να βρει από πού ρυθμίζεται η εξισορρόπηση έκθεσης πάνω σε μία Zeiss Ikon Contaflex Super, θα ήταν απλά εκτός τόπου και χρόνου.
    Σήμερα όλα τα σώματα φωτογραφικών μηχανών, ασχέτως κατηγορίας, έχουν στο επάνω μέρος τον γνωστό περιστροφικό επιλογέα που δίνει την δυνατότητα να διαλέξει κάποιος ανάμεσα σε διάφορες λειτουργίες λήψης, όπου οι πιο γνωστές σχηματίζουν το λεγόμενο P A S M, κάτι σαν λέξη.
   Το M υποδηλώνει την απολύτως χειροκίνητη ( manual ) λειτουργία, όχι αυτόματη δηλαδή, ενώ όλες οι υπόλοιπες χαρακτηρίζονται ως ημιαυτόματες ( semi automatic ).
    Αν σταθούμε στο M, η μηχανή ζητάει από τον χρήστη να επιλέξει το ISO που επιθυμεί,  σαν να έλεγε δηλαδή στην μηχανή να φορτώσει ένα συγκεκριμένο φιλμ στην αντίστοιχη κατηγορία.
   Στην συνέχεια ζητάει να ορίσει ο χρήστης το επιθυμητό διάφραγμα, κάτι παρόμοιο σαν να γύριζε το δαχτυλίδι διαφράγματος σε έναν παλαιότερου τύπου φακό.
  Το τρίτο βήμα είναι πως ζητάει από τον χρήστη και πάλι να ορίσει την ταχύτητα του φωτοφράχτη, της κουρτίνας η αν προτιμάτε του κλείστρου.
   Θα απαλείψουμε προς το παρόν αν έχει σημασία η σειρά των ρυθμίσεων.
   Αυτές θα ήταν οι κινήσεις που έπρεπε να γνωρίζει και να καθορίζει κάποιος, ανά περίπτωση, αν κρατούσε στα χέρια του μία τελείως χειροκίνητη μηχανή με φιλμ και σαφώς έχει ακόμη και σήμερα την αξία της.
   Πέρασε λοιπόν με κάποιον τρόπο , έγινε κάποιου είδους κλισέ αν θέλετε, πως πρόκειται για ένα είδος ανώτερου σταδίου γνώσης, στο οποίο οφείλει να φτάσει κάποιος, αλλιώς αν δεν φτάσει θα μείνει καταδικασμένος στους αιώνες των αιώνων.
   Έβλεπε ο ερασιτέχνης , άκουγε για M και τον έκοβε κρύος ιδρώτας.
  Οι αλήθειες που χρειάζεται να γνωρίζει ο ερασιτέχνης γύρω από την χρήση του M ( manual ) είναι αρκετές, ειδικά σήμερα όπου τα μοντέρνα φωτογραφικά συστήματα, προσφέρουν άφθονη υπολογιστική ισχύ και όλου του κόσμου τις τεχνικές ευκολίες.
  Το Μ ( manual mode ) είναι εύκολο στην λειτουργία του, δεν έχει τρομακτικά μυστικά και είναι γνωστό πως τελικά δεν το χρησιμοποιούν τόσοι πολλοί όσο λένε. Αρκεί να δείτε τα exif data εικόνων στο δίκτυο.
   Το M δεν προσφέρεται για πολλές κατηγορίες φωτογράφισης. Αν λοιπόν θέλετε να φωτογραφίσετε κινούμενα πράγματα, σκηνές που εξελίσσονται γρήγορα απλά ξεχάστε το.
   Το M δεν προσφέρεται για την λεγόμενη street photography. Η μηχανιστική των κινήσεων που απαιτούνται για αλλαγές ρυθμίσεων κλπ. είναι ασύμβατη με το είδος φωτογραφίας.
   Το M δεν προσφέρεται ( όχι ότι δεν γίνεται να εφαρμοστεί ) για όλες τις κατηγορίες μηχανών και αν θέλετε είναι περισσότερο κατάλληλο για άλλες.
   Αναφέρθηκε πιο πάνω η μηχανιστική γύρω από την λειτουργία σε M ( manual ) mode, όπου κάποιος πρέπει να ρυθμίσει τις τρείς γνωστές παραμέτρους δηλαδή διάφραγμα, ταχύτητα και ISO, αυτές που αποτελούν το γνωστό τρίγωνο της έκθεσης ( exposure triangle).
   Η παραπάνω διαδικασία έχει την λογική της εφάπαξ επιλογής, οι ρυθμίσεις γίνονται για μία φορά πριν τη λήψη της εικόνας, έχουν δηλαδή τον ξεκάθαρο χαρακτήρα του είτε γνωρίζετε τι κάνετε η όχι. Δεν τίθεται θέμα αλλαγής ρυθμίσεων ενδιάμεσα, πριν την λήψη μιας εικόνας, διότι ας πούμε μετανιώσατε για κάτι.
   Είναι το ίδιο ακριβώς πράγμα σαν να τραβούσατε με παλιά μηχανή με φίλμ. Επιλέξατε τις ρυθμίσεις, αυτό ήταν και το επόμενο βήμα είναι να τραβήξετε την φωτογραφία. Πισωγυρίσματα δεν υπάρχουν.
   Η διαφορά σας είναι πως σε μια ψηφιακή μηχανή, τα όποια λάθη μπορούν να γίνουν πηγή μάθησης, αφού δεν υπάρχει ο περιορισμός των 12, 24, 36 στάσεων ενός φιλμ, αλλά ο τεράστιος αποθηκευτικός χώρος μιας κάρτας μνήμης.
   Είναι στην κρίση του ερασιτέχνη λοιπόν, αν πρέπει να κατατάξει το M σαν το σημείο που θα φτάσει τελικά σαν ανώτερο στάδιο γνώσης η το σημείο από όπου πρέπει να ξεκινήσει τελικά.
  Ίσως το M έπρεπε να αντικατοπτρίζει την λέξη Mastering αντί της λέξης Manual!!

Δείτε όλα τα τελευταία νέα από των χώρο της τέχνης στο theobscura.gr

Πρόσφατα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα