Ο κόσμος της τέχνης με ένα κλικ

Φωτογράφιση: Κρατώντας την ισορροπία στο λευκό ( White Balance)

Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ

Μια λειτουργία που βρίσκεται στις ρυθμίσεις όλων των φωτογραφικών μηχανών η ισορροπία του λευκού, το πολύ γνωστό WB η αν προτιμάτε White Balance.
Από προεπιλογή, βρίσκεται στην θέση auto και μ’ αυτό τον τρόπο φτάνει στα χέρια σας σε μια ολοκαίνουργια μηχανή, όπου ίσως και να μείνει μόνιμα σ’ εκείνη την θέση.
Θα το βρείτε εύκολα στο μενού ρυθμίσεων, όπου εκτός από την auto προεπιλογή, σας δίνει κι άλλες επιλογές για πιο εξειδικευμένες χρήσεις, όπως ρύθμιση για πλήρη ηλιοφάνεια, σκιά, συννεφιά, φωτισμό σε κλειστό χώρο με την μορφή λάμπας πυρακτώσεως ή φθορίου κλπ. ενώ σε πιο ακριβά σώματα μπορείτε να έχετε και κατά βούληση επιλογή στην πραγματική κλίμακα αποτίμησης του λευκού, η οποία ονομάζεται κλίμακα Kelvin, όπου ένα K κεφάλαιο σας δείχνει την ρύθμιση.
Η κλίμακα Kelvin, αποτιμά την θερμοκρασία που έχει το φως, αυτό που συνήθως ονομάζουμε ψυχρό ή θερμό, σε μία διαβάθμιση από 1.000 βαθμούς (θερμό) έως και 10.000 (ψυχρό).
Η πρακτική αξία έχει να κάνει με την ικανότητα που αποκτάει κανείς με τον χρόνο να κρίνει την θερμοκρασία που έχει το φως και να ρυθμίζει ανάλογα την μηχανή μη αφήνοντας την να κρίνει εκείνη για την λογαριασμό του διότι έμεινε στην θέση auto.
Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η θερμοκρασία που έχει το φως στο ηλιοβασίλεμα, όπου όλοι θα το περιέγραφαν σε αποχρώσεις του πορτοκαλί έως και κόκκινο. Μπλε ηλιοβασίλεμα ακόμη δεν προέκυψε. Στον αντίποδα πολλοί θα περιέγραφαν το χάραμα σε αποχρώσεις του μπλε, ενώ το μεσημέρι οι περισσότερες απόψεις θα έφερναν προς το λευκό.
Την διαβάθμιση της κλίμακας Kelvin για φωτογραφική χρήση την συναντάτε χοντρικά από τους 1.000 βαθμούς, όπου βρίσκεται το θερμό και ανεβαίνει μέχρι το 10.000 για το ψυχρό μπλε, αφήνοντας στις 5.000 ακριβώς στην μέση την θέση του λευκού, κάτι που αναφέρεται ως “universal light”.
Αν λοιπόν θελήσετε να επέμβετε πέρα από την ρύθμιση auto, ξεκινήστε από την μέση δηλαδή στους 5.000 βαθμούς και αυτό που χρειάζεται να θυμάστε από εκεί και πέρα , είναι πως ανεβαίνοντας από τους 5.000 προς τους 10.000 προσθέτετε περισσότερο μπλε στα χρώματα, ενώ κατεβαίνοντας προς τους 1.000 βαθμούς τα χρώματα θερμαίνονται αφού προχωράνε προς το κόκκινο και το κίτρινο.
Σίγουρα μπορείτε να πειραματιστείτε, αλλάζοντας το αναμενόμενο. Αν δηλαδή το χάραμα, εκεί που κάποιος θα περίμενε να συναντήσει το μπλε, κοντά στους 10.000 βαθμούς της κλίμακας Kelvin, εσείς να επέμβετε δημιουργικά έως και αναποδογυρίζοντας τα δεδομένα, έως ότου το αποτέλεσμα σας ικανοποιήσει.
Εναλλακτικός τρόπος δημιουργίας, είναι να ρυθμίσετε την μηχανή σας, εκμεταλλευόμενοι το WB bracketing, μία δυνατότητα που έχουν αρκετά σώματα, ώστε να τραβάει μία αλληλουχία τριών λήψεων της ίδιας εικόνας η και περισσότερες (τρείς είναι αρκετές), βάζοντας την αρχική σε πραγματική αποτίμηση με βάση τις υπάρχουσες συνθήκες και τις άλλες δύο με διαφορά χιλίων η περισσοτέρων βαθμών προς τις αντίθετες αποτιμήσεις δηλαδή μία προς το θερμότερο και μία προς το ψυχρότερο. Δεν αποκλείεται η περίπτωση όπου μπορείτε στην συνέχεια να κάνετε merge των τριών λήψεων σε πρόγραμμα επεξεργασίας.
Πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει για εσάς η και να αποκτήσει το White Balance και οι τεχνικές του είναι στο χέρι σας να το βρείτε πλέον.

Δείτε όλα τα τελευταία νέα από των χώρο της τέχνης στο theobscura.gr

Πρόσφατα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα