Aφαιρετική Φωτογραφία – Η απόρριψη του περιττού που επιζητεί το πιο ουσιαστικό

Είναι στην δική μας ιδιοσυγκρασία τι στοιχεία μιας φωτογραφίας θα αναδείξουμε ή θα τα κρύψουμε και πόσα στοιχεία θα έχουμε στο κάδρο μας. Να θυμάστε αφαιρετική φωτογραφία είναι η απόρριψη του περιττού που επιζητεί το πιο ουσιαστικό.

Δημιουργείτε ευρύτερη ανάγκη στο να παραμείνουμε στα ουσιώδη που είναι δύσκολο να το αντιληφθούμε. Ένας εσωτερικός διάλογος στα ψυχολογικά στοιχεία των ίδιων των θεατών.

Η αφαιρετική φωτογραφία είναι δύσκολο να οριστεί, διότι χρησιμοποιεί ένα στοιχείο ή μία έννοια οδηγώντας τον θεατή να το κοιτάξει με διαφορετικό τρόπο. Κυρίως βασίζεται στη σύνθεση σχημάτων, καμπύλων, χρωμάτων, μορφών, γραμμών κ.τ.λ. με ανεξάρτητη στάση αλλάζει το νόημα και το σκοπό των θεμάτων. Η δημιουργία μιας αφαιρετικής φωτογραφίας ξεκινάει από τον ενθουσιασμό μας και τι θεωρούμε ενδιαφέρον εμείς. Χρειάζεται να κοιτάξουμε πέρα από τα συνηθισμένα, σημαντικότερος  παράγοντας η φαντασία μας. Να βλέπεις αυτά που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά!!!

Τρόποι για να πειραματιστείτε όπως:

1)Φωτογραφίζοντας από πάνω προς τα κάτω: εστιάζουμε δίνοντας έμφαση στην φόρμα στο σχήμα του θέματος μας με αποτέλεσμα να αλλάζουμε το νόημα των θεμάτων.

2)Οι υφές: Ομαλή, σκληρή, μαλακή, αμέτρητες παραλλαγές.

3)Τα μοτίβα: Ο όρος «μοτίβο» διακρίνεται στη σημειωτική από την πιο κοινή, εναλλάξιμη χρησιμοποιούμενη λέξη, θέμα : ένας γενικός κανόνας είναι ότι ένα θέμα είναι μάλλον αφηρημένο ή ευρύ, ενώ ένα μοτίβο είναι συγκεκριμένο, ένα θέμα μπορεί να περιλαμβάνει μια δήλωση ή μια ιδέα, ενώ ένα μοτίβο είναι μια λεπτομέρεια, ένα συγκεκριμένο σημείο, το οποίο επαναλαμβάνεται για το συμβολικό νόημα που το κείμενο σκοπεύει να δημιουργήσει.

4)Φόρμες: Για τους ρομαντικούς, στη φόρμα ενυπήρχε η ίδια η ουσία της τέχνης. Για τους συμβολιστές και τους ιμπρεσιονιστές είχε την απώτατη δύναμη να επικοινωνεί τις προσθέσεις του καλλιτέχνη. Για τους εξπρεσιονιστές ήταν ο λόγος ύπαρξης  – το νόημα της τέχνης ενυπήρχε στη φόρμα.

5)Χρησιμοποιώντας αργή ταχύτητα κλείστρου μπορεί να προσθέσει δημιουργικότητα σε αφαιρετικές φωτογραφίες.

6) Ένας εύκολος τρόπος λήψης μιας αφαιρετικής φωτογραφίας είναι με τη χρήση macro φακού. Διότι ξεχωρίζουμε την λεπτομέρεια που θέλουμε από ολόκληρο το θέμα.

7)Η φωτογραφία φύσης έχει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε π.χ. αντανακλάσεις.

8)Το ανθρώπινο σώμα με διαφορετικό φως δημιουργεί ενδιαφέρον. Το έργο που ονομάζεται Distortion by André Kertész είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού του είδους.

9)Αλλάξτε την προοπτική σας!!!! Η προοπτική της φωτογραφίας αναφέρεται στη διάσταση των αντικειμένων και στη χωρική σχέση μεταξύ τους. Σχετίζεται επίσης με τη θέση του ανθρώπινου ματιού σε σχέση με τα αντικείμενα μιας εικόνας.

Όσο πιο μακριά ένα αντικείμενο είναι από το ανθρώπινο μάτι, τόσο μικρότερο γίνεται. Μπορεί να φανεί ακόμη μικρότερο αν υπάρχει ένα αντικείμενο στο προσκήνιο που φαίνεται μεγαλύτερο λόγω της σχέσης μεταξύ αυτών των δύο αντικειμένων.

Η προοπτική μπορεί επίσης να επηρεάσει την εμφάνιση ευθειών γραμμών. Οποιεσδήποτε γραμμές σε μια εικόνα θα φαίνεται να συγκλίνουν πιο μακριά από το μάτι του θεατή που βρίσκονται ή καθώς πλησιάζουν τον ορίζοντα σε απόσταση.

Το επίπεδο των ματιών καθορίζει επίσης τι μπορεί να δει ο θεατής σε μια φωτογραφία. Αν καταλήγεις κάτω, έχεις μια διαφορετική προοπτική μιας σκηνής από ό, τι θα κάνατε αν στέκεστε σε μια σκάλα. Οι γραμμές φαίνεται να συγκλίνουν (ή όχι) και τα αντικείμενα θα φαίνονται μικρότερα ή μεγαλύτερα ανάλογα με τη σχέση τους με την υπόλοιπη σκηνή.

Στην ουσία, η προοπτική της φωτογραφίας μπορεί να αλλάξει τον τρόπο εμφάνισης ενός αντικειμένου ανάλογα με το μέγεθος του αντικειμένου και την απόσταση του αντικειμένου από την κάμερα. Αυτό οφείλεται στο ότι η προοπτική δεν καθορίζεται από το εστιακό μήκος, αλλά από τη σχετική απόσταση μεταξύ αντικειμένων.

10)Οι σκιές είναι ενδιαφέρουσες, χωρίς αυτές ο κόσμος μας θα ήταν επίπεδος. Επίσης είναι ιδιαίτερες χρήσιμες γιατί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για  να βελτιώσουν την τονική αντίθεση.

11)Μπορείτε να πειραματιστείτε με διαφορετικά είδη λουλουδιών. Μια ασυνήθιστη γωνία θα κάνει το λουλούδι σας να φαίνεται ακόμη πιο αφαιρετικό. Μη διστάσετε να πειραματιστείτε……..

12)Να δημιουργήσετε ένα όμορφο εφέ το Bokeh. Ο όρος bokeh προέρχεται από την ιαπωνική λέξη boke (ボケ), που σημαίνει «θολό». Είναι η ευχάριστη εικόνα του θαμπώματος εκτός εστίασης σε μια φωτογραφία. Η μόνη μας έλλειψη είναι η αδύναμη εστίαση μας και η φτωχή μας φαντασία. Πρέπει να εστιάσεις σε αυτό που θέλεις και να δώσεις την αμέριστη προσοχή σου. Χρησιμοποιήστε την φαντασία σας για να χτίζετε υπέροχες εικόνες. Μερικές φορές είναι ο καλύτερος τρόπος για να μεταφέρετε συναισθήματα. Η αφαιρετική φωτογραφία είναι ένα είδος δημιουργικής ελευθερίας.

 

Κείμενο – Φωτογραφίες: Βιβή Δασκαλοπούλου

 

Πηγές:

1. Yoshiko Okuyama, ιαπωνική μυθολογία στην ταινία, Lexington Books, 2915

2. https://ikastikoskiklos.com/%CE%B7%CE%B5%CE%BA%CF%86%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%82%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%BC%CE%B1%CF%82-%CE%BF-%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BC%CE%B1/

3. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-distorted-haunting-vision-dada-photographer-andre-kertesz

4. https://el.go-travels.com/75977-what-is-perspective-in-photography-492660-4040345

 

Θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο της τέχνης; 
Κάντε like στη σελίδα του theobscura.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Twitter
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Instagram

Κοινοποιήση:

Σχόλια

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ