Ο κόσμος της τέχνης με ένα κλικ

Ο κάδος απορριμμάτων του ερασιτέχνη

Φωτογραφία από τον χρήστη Steve Johnson στο Pexels
Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ
Σε όλα τα σώματα φωτογραφικών μηχανών, στο πίσω μέρος του σώματος, αυτό που είναι γνωστό με το όνομα “πλάτη” ανάμεσα στα χειριστήρια υπάρχει και ένα με το σύμβολο ενός κάδου απορριμμάτων. Φυσικά η λειτουργία του είναι ξεκάθαρη και υποδηλώνει την διαγραφή φωτογραφιών που τραβήχτηκαν ήδη και οι οποίες κρίθηκαν “ακατάλληλες” από τον φωτογράφο τεχνικά, αισθητικά ή για όποιους άλλους λόγους. Η αρχική ιδέα πίσω από την λειτουργία ήταν, μέσω της διαγραφής να απελευθερωθεί χώρος στην όποια κάρτα μνήμης υπήρχε μέσα στο σώμα, ώστε να τραβήξουμε κι’ άλλες φωτογραφίες. Σήμερα οι κάρτες μνήμης έχουν ιδιαίτερα μεγάλη χωρητικότητα κάτι που μειώνει την ανάγκη για κάτι τέτοιο αφού πολλά σώματα διαθέτουν υποδοχές ακόμη και για δύο κάρτες, ακόμη πολλοί χρήστες έχουν μαζί τους και εφεδρικές κάρτες για το ου μη γένοιτο.
 Μας έμεινε λοιπόν στα χέρια το σενάριο του αν υπάρχει λόγος για διαγραφή φωτογραφιών εκείνη την στιγμή καθώς και τα κριτήρια για κάτι τέτοιο. Από τεχνικής πλευράς  δεν αποκλείεται η περίπτωση μία φωτογραφία να βγήκε υπερβολικά υπερφωτισμένη και το ανάποδο, υπάρχει περίπτωση να βγήκε κουνημένη ή με σοβαρά προβλήματα στην εστίαση, κάτι που την κάνει μη αξιοποιήσιμη στην συνέχεια χωρίς περιθώρια διόρθωσης με επεξεργασία σε κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα. Ευνόητο είναι πως εφόσον υπάρχουν τέτοιοι λόγοι η διαγραφή μπορεί πάντα να γίνει και αργότερα, αφού οι φωτογραφίες μεταφερθούν από την κάρτα μνήμης σε κάποιο άλλο αποθηκευτικό μέσο. Δεν υπάρχει λόγος βιασύνης δηλαδή. Αν μιλήσουμε για το αισθητικό μέρος ισχύουν τα όμοια όπου εκείνη την στιγμή κάποιος πρέπει να αφιερώσει τον χρόνο του στην λήψη, στο κάδρο, στις στιγμές που εξελίσσονται μπροστά του, χωρίς να έχει το άγχος του τελικού αποτελέσματος αν τα κατάφερε δηλαδή ή όχι.
Αξίζει να σημειώσουμε την συνήθεια πολλών, όπου αμέσως μετά την λήψη μιάς φωτογραφίας γυρίζουν αμέσως να δουν στην οθόνη που βρίσκεται στην πλάτη της μηχανής πως βγήκε η φωτογραφία που τράβηξαν. Δεν θα το ονομάσουμε καλό ή κακό, πάντως πρόκειται για μία τακτική που δεν αποδίδει ακόμη και για τον λόγο πως η οθόνη στην πλάτη δεν έχει πάντα την απαιτούμενη ανάλυση, συνθήκες αντηλιάς που επηρεάζουν την φωτεινότητα της, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα ενώ η τυχόν επιτόπου διαγραφή της δεν συνιστάται. Σίγουρα μπορεί να δώσει μια πρώτη εκτίμηση όμως η αξιολόγηση πρέπει να γίνει αργότερα. Επίσης η τακτική του να τραβάει κάποιος και στην συνέχεια να πηγαίνει να δει το αποτέλεσμα του αποσπάει την προσοχή από το σκηνικό μπροστά του το οποίο μπορεί να δώσει ” στιγμές ” που θα περάσουν απαρατήρητες εξαιτίας της παραπάνω συνήθειας.
Άλλη περίπτωση που δεν πρέπει να γίνει βιαστική διαγραφή μιας εικόνας είναι αυτή που ένα κάδρο τραβήχτηκε βιαστικά, επειδή το σκηνικό είχε γρήγορη εξέλιξη και δεν έπρεπε να χαθεί. Μοιραία το κάδρο είχε μέσα και στοιχεία που δεν έπρεπε ή δεν χρειάζονταν, στοιχεία που θα μπορούσαν να μην υπάρχουν αν υπήρχε χρόνος ώστε η λήψη να είναι πιο προσεγμένη. Ένα τέτοιο κάδρο μπορεί να βελτιωθεί στην συνέχεια, όπου αξιοποιώντας το εργαλείο του crop μπορούμε να αφαιρέσουμε κατά το δοκούν πράγματα και να φέρουμε το αποτέλεσμα πιο κοντά σ’ αυτό που θέλαμε εξαρχής.
Πέρα από τα παραπάνω δεν πρέπει να ξεχνάμε και το συναισθηματικό μέρος, κρατώντας εικόνες που θυμίζουν σε όλους μας κάποια πρώτα βήματα, εικόνες που τραβήξαμε σε μέρες που δεν είχαμε και τόση γνώση γύρω από το θέμα. Καθόλου κακό αφού μπορούμε να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης για το αν βελτιώθηκαν τελικά οι τεχνικές μας με τον χρόνο. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε ένα ακραίο σενάριο όπου κάποιος μετά από κακό υπολογισμό, είναι στα πρόθυρα να μείνει από αποθηκευτικό χώρο ενώ θέλει να τραβήξει οπωσδήποτε κάποιες ακόμη εικόνες. Φυσικά μπορεί να χρησιμοποιήσει το κουμπί με τον κάδο διαγράφοντας κάποια αρχεία έστω και βιαστικά.
Θα μπορούσε τελικά κάποιος να καταλήξει στο συμπέρασμα πως το συγκεκριμένο κουμπί, χειριστήριο, δεν είναι καθόλου απαραίτητο μαζί με την διαδικασία που κρύβεται πίσω του και είναι στην διακριτική ευχέρεια του καθενός να αποφασίσει.

Δείτε όλα τα τελευταία νέα από των χώρο της τέχνης στο theobscura.gr

Πρόσφατα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα