Η αρχή της φωτογραφίας – Από τον Αριστοτέλη στον Νιεπς

Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΠΙΚΟΣ ΡΩΜΟΥΔΗΣ

Με τον όρο φωτογραφία εννοούμε την τέχνη και επιστήμη της δημιουργίας οπτικών εικόνων μέσω της αποτύπωσης του φωτός, με χρήση κατάλληλων συσκευών (φωτογραφικές μηχανές). Ετυμολογικά αν θέλουμε να την ορίσουμε την λέξη φωτογραφία είναι σύνθετη και προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις φως και γραφή.

Η φωτογραφία, πέρα από την τεχνολογική της διάσταση, αναγνωρίζεται ως ένα από τα ευρύτερα διαδεδομένα μέσα επικοινωνίας του 20ου αιώνα καθώς και ως μία μορφή τέχνης συγγενική με τη ζωγραφική. Έτσι η φωτογραφία στα πρώτα της δειλά βήματα για την βοηθητική χρήση στην ζωγραφική.

Αναπαράσταση ενος τύπου camera obsura ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%BA%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CF%82_%CE%B8%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%82#/media/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:Camera_obscura.jpg

 

Όλα ξεκίνησαν με τον κλειστό θάλαμο γύρω στο 350π.Χ από τον Αριστοτέλη που στη μία άκρη διαθέτει μια γυαλιστερή επιφάνεια και στην απέναντι άκρη μία πολύ μικρή οπή που δημιούργησε το γνωστό κλειστό δωμάτιο ή κουτί γνωστό ως camera obscura. Αργότερα τον 11ο αιώνα ο Άραβας επιστήμονας Αλχάζεν περιγράφει το φαινόμενο αυτό. Στη συνέχεια το 1558 ο Γιοβάνι Ντελλα Πόρτα ήταν ο πρώτος που το camera obscura το έκανε φορητό για τη χρήση ζωγραφικής τοπίων και πορτραίτων (Σχέδιο 1ο). Λίγο πιο μετά το 1566 ο Ντανιέλλο Μπαρμπάρο δημιούργησε ένα είδος διαφράγματος και ενα αιώνα αργότερα, συγκεκριμένα το 1636 ο Δανηίλ Σβαίντερ δημιούργησε τον πρόδρομο του ζουμ. Οι μετέπειτα μεταβολές της πρωταρχικής camera obsura οδήγησαν κυρίως σε περισσότερο ελαφρές μηχανές. Παράλληλα ξεκίνησαν οι προσπάθειες για τη μόνιμη αποτύπωση της εικόνας σε μια φωτοευαίσθητη επιφάνεια, καθώς παρέμενε σημαντικό μειονέκτημα το γεγονός ότι η απλή camera obscura δεν μπορούσε να διατηρήσει τα είδωλα των αντικειμένων παρά τις μορφοποιήσεις που είχαν γίνει.

Τα πρώτα πειράματα πάνω σε φωτοευαίσθητα υλικά τα συναντάμε στις αρχές του 18ου  αιώνα από τον Γιόχαν Χάινριχ Σούλτσε, ο οποίος ναι μεν είχε πετύχει την αποτύπωση του φωτός πάνω σε ένα φωτοευαισθητοποιημένο από άλατα αργύρου χαρτί, αλλά στάθηκε αδύνατη η στερέωση της εικόνας.

Αναπαράσταση χρήσης camera obsura για την ζωγραφική όπως το είχε σκεφτεί ο Γιοβάνι Ντελλα Πόρτα βασισμένος στον Αριστοτέλη ΠΗΓΗ: https://writtenshots.wordpress.com/2013/08/13/camera-history-camera-obscura/

 

Έπειτα το 1815, ο Γάλλος ερευνητής Νικηφόρος Νιέπς με τη βοήθεια του αδελφού του, Κλαύδιου, επανέλαβε ανεξάρτητα την αποτύπωση μιας
αρνητικής εικόνας, με την ίδια όμως δυσκολία στερέωσής της στο χαρτί. Ωστόσο το 1826, κατάφερε να αποτυπώσει απευθείας σε “θετικό” την πρώτη φωτογραφία της ιστορίας, προέκυψε χρήση ενός παραγώγου του πετρελαίου σε ηλικία εξήντα – ενός ετών. Για την αποτύπωση της φωτογραφίας αυτής απαιτήθηκε έκθεση στο φως για διάστημα οκτώ ωρών το αποτέλεσμα ήταν η πρώτη φωτογραφία. Για να καταφέρει ο Νιέπς τη λήψη αυτή, άνοιξε το παράθυρο του εργαστηρίου του, στον τελευταίο όροφο του σπιτιού του κοντά στο Σαλόν σιρ Σαόν της Γαλλίας, και έστρεψε τον φακό της μηχανής του προς το τοπίο που απλωνόταν μπροστά του το αποτέλεσμα. Παρατηρώντας την σήμερα βλέπουμε ότι παρόλο που είναι αρκετά σκοτεινή διακρίνονται: Μια αυλή, κάποια κτήρια και στο βάθος μερικά δέντρα. Ο ίδιος ο Νιέπς ονόμασε την τεχνική του ηλιογραφία και προσπάθησε “χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία” να τη διαδώσει. Σήμερα η συγκεκριμένη φωτογραφία βρίσκεται στο πανεπιστήμιο του Όστιν στο Τέξας των Η.Π.Α και ζυγίζει 445 γραμμάρια και είχε διαστάσεις 167.7 με 203.59 εκατοστά

Θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο της τέχνης; 
Κάντε like στη σελίδα του theobscura.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Twitter
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Instagram

Κοινοποιήση:

Σχόλια

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ