Ο ερασιτέχνης σε προτεραιότητα διαφράγματος

Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ

Φωτογραφίες έβγαιναν πάντα, με μηχανές όπου το επίπεδο σε ρυθμίσεις ήταν έως και πολύ φτωχό σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα. Αναφερόμαστε στην εποχή των αναλογικών συστημάτων και του φιλμ, διευκρινίζοντας όμως ότι αυτό γίνεται όχι για να αναδειχθεί το φιλμ και η μηχανιστική του καλύτερη από τα σημερινά ψηφιακά συστήματα, όμως κάποιες πρακτικές του τότε μπορούν και σήμερα να φανούν χρήσιμες.
Για αρκετό καιρό δόθηκε έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία, σαν κάποιος απόλυτος τρόπος για την λήψη φωτογραφιών, όπου μάλιστα αν κάποιος τον γνώριζε σε βάθος θεωρούνταν κάτι σαν γκουρού της ενασχόλησης. Σίγουρα υπάρχει αλήθεια πίσω από αυτή την προσέγγιση.
Κάποτε θα λέγαμε πως ήταν και ο μοναδικός ίσως τρόπος σήμερα όμως η τεχνολογία έχει κάνει αρκετά βήματα μπροστά ώστε να μπορούμε να αναθεωρήσουμε ακόμη και να καλομάθουμε, γιατί όχι. Πέρα λοιπόν από την αυτόματη και χειροκίνητη λειτουργία (modes) υπάρχουν για την δική μας ευκολία άλλες δύο, οι λεγόμενες ημιαυτόματες (semi automatic) δλδ η προτεραιότητα κλείστρου (shutter priority) και η προτεραιότητα διαφράγματος (aperture priority) οι οποίες δηλώνονται με τα αρχικά S και Α επάνω στον επιλογέα. Είναι τα ενδιάμεσα γράμματα του λεγόμενου P A S M. Σε σώματα κάποιων κατασκευαστών έχουν εμφανιστεί και πιο υβριδικές επιλογές, αν επιτρέπεται ο χαρακτηρισμός, όπως προτεραιότητα ISO.
Ας δούμε την χρήση της προτεραιότητας διαφράγματος, όπου αρκεί να γυρίσουμε τον επιλογέα στην θέση Α. Στην θέση Α ο χρήστης επιλέγει το επιθυμητό διάφραγμα και με βάση την επιλογή του, ο υπολογιστής μέσα στο σώμα, αναλαμβάνει να ρυθμίσει για λογαριασμό του την ταχύτητα. Μπορείτε άνετα να αφήσετε το ISO στην θέση auto. Έτσι λοιπόν επιλέγοντας το διάφραγμα που θέλετε, μέσα στα όρια που διαθέτει ο φακός με τον οποίο δουλεύετε εκείνη την στιγμή, η μηχανή θα βρει για σας ποια πρέπει να είναι η ταχύτητα του κλείστρου και το επιθυμητό ISO.
Ποιο διάφραγμα να επιλέξουμε, όσο πιο ευκρινή θέλουμε όλα τα στοιχεία που βρίσκονται μέσα στο καρέ μας. Αν θέλουμε κάτι τέτοιο, επιλέγουμε μια μεγάλη τιμή πχ f/8 ή f/11. Αν πάλι θέλουμε να ένα θολό το σκηνικό πίσω από ένα στοιχείο μέσα στο κάδρο μας π.χ. ένα λουλούδι καθαρά εστιασμένο και το τοπίο πίσω του θολό, επιλέγουμε μια μικρή τιμή π.χ. f/1.8.
Αυτό που μένει είναι να δοκιμάσετε την λειτουργία, τραβώντας φωτογραφίες και να δείτε μόνοι σας αν τελικά σας διευκολύνει και σε ποιο βαθμό.

Θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα από τον χώρο της τέχνης; 
Κάντε like στη σελίδα του theobscura.gr στο Facebook
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Twitter
Ακολούθηστε το theobscura.gr στο Instagram

Κοινοποιήση:

Σχόλια

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ