Εξοπλισμός

Mirrorless συστήματα για την άνοιξη, το καλοκαίρι, το φθινόπωρο, το χειμώνα.. αλλά και για τον ερασιτέχνη

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google

Γράφει ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΝΕΛΚΟΣ

Μια ολοκαίνουργια κατηγορία στο χώρο του φωτογραφικού εξοπλισμού, τα mirrorles σώματα, αυτά δηλαδή όπου απουσιάζει ο μηχανισμός του καθρέφτη που γνωρίζουμε από τα DSLR ( αλλά και SLR ) σώματα.
Έτσι λοιπόν αφού αφαιρέθηκε από το σώμα ο καθρέφτης, αλλά και το πεντάπρισμα, το σώμα μιας mirrorles φωτογραφικής ξαλάφρωσε αισθητά σε βάρος, απέκτησε αισθητά μικρότερες διαστάσεις, έγινε πιο φιλικό αν μη τι άλλο αν μιλήσουμε για πολύωρη χρήση, όπου η διαφορά του να κουβαλάς μια DSLR σε σχέση με μια mirrorles είναι αισθητή.
   Προστέθηκε ένα ηλεκτρονικό εικονοσκόπιο ( viewfinder ) αντί του οπτικού μιας DSLR, αν και υπάρχουν μοντέλα εταιρειών χωρίς τέτοιο, η ανακλινόμενη οθόνη στην πλάτη του σώματος έγινε το λιγότερο αφής και φυσικά εικονοσκόπιο και οθόνη πλάτης είναι έγχρωμες. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα ενός ηλεκτρονικού εικονοσκόπιου ( viewfinder ) είναι η δυνατότητα του να δείχνει άμεσα, επάνω στην εικόνα τις τυχόν αλλαγές στις ρυθμίσεις της λήψης, πριν πατηθεί το κλείστρο. Έτσι κάποιος έχει άποψη σε πραγματικό χρόνο για το πώς θα διαμορφωθεί η τελική λήψη.
Τα κλείστρα είναι σχεδόν στο σύνολο τους ηλεκτρονικά, κάτι που δίνει μεγάλες ταχύτητες σε καρέ το δευτερόλεπτο όπου σε λίγο ένα νούμερο της τάξης του 30 θα έχει φτάσει πολύ πιο ψηλά. Αυτό είναι πολύ μα πολύ χρήσιμο σε όσους ασχολούνται με λήψη γρήγορων σκηνών, όπως πτηνά στο φυσικό τους περιβάλλον, αθλητικά γεγονότα όπως ποδόσφαιρο κλπ. Προσοχή θα χρειαστεί στην ικανότητα του buffer να αδειάζει γρήγορα στέλνοντας τις εικόνες στην κάρτα μνήμης. Ναι, αν ρωτήσει κάποιος, λέμε πως ένα mirrorles φωτογραφικό σύστημα είναι πιο μικρό, ελαφρύ, διακριτικό, χωράει πολύ πιο άνετα σε μια τσάντα, πολύ πιο ξεκούραστο σε πολύωρη φωτογραφική βόλτα σε σχέση με μια DSLR και πιο μοδάτο αν προτιμάτε. Ευνόητο είναι πως στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απουσιάζουν οι ευκολίες της βιντεολήψης, η συνδυαστική λήψη φωτογραφίας σε raw + jpeg μορφή, συνδεσιμότητες WiFi, αλλά και Bluetooth και είναι εύκολο για κάποιον να κάνει την σχετική έρευνα για να καταλήξει ποιο μοντέλο, ποιας εταιρείας καλύπτει περισσότερο τις ανάγκες του.
Εδώ θα κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα για να σημειώσουμε το αυτονόητο πως ένας ερασιτέχνης στην διαδικασία μάθησης, δεν πρόκειται να βγάλει είτε καλύτερες είτε χειρότερες φωτογραφίες, τεχνικά και αισθητικά επειδή χρησιμοποιεί ένα τάδε φωτογραφικό σύστημα όπως κι’ αν λέγεται. Θα το ξαναδούμε πιο κάτω. Φυσικά ότι λάμπει δεν είναι χρυσός. Η νεότευκτη λοιπόν mirrorles κατηγορία έχει κι’ αυτή συν και πλην που αξίζουν της προσοχής, ειδικά σε ερασιτέχνες που ξεκινάνε τώρα και όπως είναι φυσικό η απορία τους είναι αν πρέπει να προτιμήσουν DSLR ή mirrorles σύστημα.
Οι απαιτήσεις σε ρεύμα μιας mirrorles είναι αρκετά πιο υψηλές σε σχέση με μια DSLR, αφού η πρώτη χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό εικονοσκόπιο με αρκετά υψηλή ανάλυση, αλλά και οθόνη αφής ίδιας ή και ανώτερης κατηγορίας. Ομοίως οι φακοί της κατηγορίας κάνουν κι αυτοί εκτεταμένη χρήση ηλεκτρονικών. Οι μπαταρίες λοιπόν δεν έχουν την διάρκεια που ίσως περίμενε κανείς και μία μελέτη γύρω από το θέμα δεν θα βλάψει. Για την ανακλινόμενη ή περιστρεφόμενη οθόνη στην πλάτη, η οποία συνήθως είναι αφής, καλό είναι να δει κάποιος αν δίνει πλήρη πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες δηλαδή είσοδο στο μενού, αλλαγή παραμέτρων, αυτόματη εστίαση και δυνατότητα λήψης εικόνας μέσω αφής πάντα. Πραγματικά η κατηγορία mirrorles είναι μαζεμένη σε διαστάσεις, όμως αυτό σημαίνει πως ο χώρος που βρίσκονται τα διάφορα χειριστήρια, στο εμπρός ή πίσω μέρος του σώματος είναι κι’ αυτός μικρός, με αποτέλεσμα τα χειριστήρια να είναι έως και στριμωγμένα. Αυτό σημαίνει πως άτομα με αρκετά μεγάλα χέρια, διότι υπάρχουν κι’ αυτές οι περιπτώσεις, θα πρέπει πριν προχωρήσουν σε κάποια αγορά να πιάσουν την μηχανή ίσως σε κάποια έκθεση ή βιτρίνα κάποιου σημείου πώλησης. Μπορεί να ακούγεται σαν αστείο ίσως, αλλά δεν είναι.
Σαν νεότευκτο σύστημα όλες οι εταιρείες έχουν μοντέλα για όλες τις τσέπες, όμως οι περισσότερες προχώρησαν σε αλλαγή του mount και πρέπει κάποιος να εξετάσει τις τιμές των φακών της κάθε εταιρείας. Φυσικά κάποιες εταιρείες κυκλοφόρησαν αντάπτορες, όχι ιδιαίτερα φθηνούς, δίνοντας την δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν δικοί τους φακοί, κυρίως από την DSLR σειρά που έχει η καθεμιά εταιρεία. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να σταθεί κανείς, αφού ένας πρώην χρήστης DSLR έχει επενδύσει σε φακούς της κατηγορίας αυτής και αλλάζοντας σε κατηγορία mirrorles, μοιραία πρέπει να ξανά αγοράσει φακούς από την αρχή. Κάτι τέτοιο φαίνεται να μην απασχολεί έναν ερασιτέχνη όταν αυτός βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, όμως είναι μία κατάσταση που μελλοντικά θα συναντήσει και ο ίδιος.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα μιας mirrorles, άσχετα εταιρείας και μοντέλου, παραμένει η συνδυαστική της χρήση με φακούς άλλων εποχών, πάντα με την χρήση κατάλληλου αντάπτορα και προς αποφυγή παρεξηγήσεων, σχεδόν πάντα σε χειροκίνητη λειτουργία. Λόγω της ιδιαίτερα μικρής flange distance ( flange distance explained ), η χρήση παλαιών manual φακών μπορεί να δώσει πολύ αξιόλογα αποτελέσματα. Σαν καινούργια κατηγορία δεν απουσιάζουν τα τεχνικά προβλήματα, σε σχέση με την DSLR κατηγορία, η οποία βρίσκεται πολύ περισσότερο χρόνο στην αγορά. Αξίζει να ελέγξει κανείς την αγορά πρόσθετης εγγύησης κι’ αν αυτή είναι σε συμφέρουσα τιμή, να προχωρήσει ώστε να είναι καλυμμένος για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Ναι, η mirrorles κατηγορία είναι το επόμενο βήμα, από το οποίο επωφελούνται ήδη αρκετές κατηγορίες επαγγελματιών φωτογράφων. Δεν είναι όμως αντικείμενο διλήμματος για έναν ερασιτέχνη που ξεκινάει τώρα να μαθαίνει τεχνικές γύρω από την φωτογραφία και πρέπει να δώσει περισσότερο χρόνο στην εκμάθηση αυτών των τεχνικών μαζί με πρακτική και συνεχή εξάσκηση, αντί να αναλώνει χρόνο με ερωτήματα του είδους ” Να προτιμήσω mirrorles ή DSLR ” ?
Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google