Συμβουλές Φωτογράφισης

Οι πρώτες μου συμβουλές σε ένα αρχάριο ερασιτέχνη φωτογράφο…

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google

Γράφει η ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗ

Πλέον η φωτογραφία έχει μπει λιγότερο ή περισσότερο στις ζωές όλων μας, κυρίως λόγω των social media, αλλά όχι μόνο. Όλοι έχουμε κάμερα στο κινητό μας και όλοι τη χρησιμοποιούμε είτε για να τραβήξουμε μια αναμνηστική φωτογραφία, ένα τοπίο, μια selfie κ.ά. Παρακάτω θα αναφέρω μερικούς βασικούς παράγοντες που μπορούμε να προσέξουμε ώστε οι φωτογραφίες μας να φαίνονται πιο όμορφες. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί, ότι σε όλα όσα θα αναφερθούμε υπάρχουν εξαιρέσεις. Στο παιχνίδι της φωτογραφίας είναι θεμιτό και αξιόλογο να σπάμε τους κανόνες, εφόσον όμως υπάρχει λόγος για να το κάνουμε. Για να φτάσουμε στο επίπεδο που θα αισθανθούμε την άνεση να σπάσουμε κάποιον κανόνα, η φιλική μου συμβουλή είναι πρώτα να εξασκηθούμε πολύ χρησιμοποιώντας τον.

“Καμένα” ή “σκοτωμένα” μαύρα και άσπρα. Είναι τα σημεία της εικόνας απ’ τα οποία έχει χαθεί η πληροφορία, λόγω υπερβολικής ή ελάχιστης έκθεσης στο φως. Αυτό συμβαίνει συχνά όταν έχουμε έντονο κοντράστ. Το προλαμβάνουμε αν αλλάξουμε τον φωτισμό μας, αν αλλάξουμε την έκθεσή μας ή ίσως μέσω κάποιου προγράμματος επεξεργασίας αν είναι πλέον πολύ αργά και η λήψη έχει ήδη γίνει.

Αν ρίξουμε μια ματιά στις εικόνες μας, είναι πολύ πιθανό να βρούμε φωτογραφίες, κυρίως τοπία, στις οποίες ο ορίζοντας έχει κάποια αισθητή κλήση. Αν θέλουμε να το αποφύγουμε, έχουμε τρεις τρόπους για να το κάνουμε. Ο πρώτος είναι να ενεργοποιήσουμε στη κάμερά μας ή στο κινητό μας το πλέγμα του κανόνα των τρίτων (Rule of thirds grid), ώστε να βλέπουμε τις γραμμές στις οποίες είναι ασφαλές να τοποθετηθεί ο ορίζοντας. Ο δεύτερος τρόπος, πιο απλός και παράλληλα λίγο πιο δύσκολος, είναι η εξάσκηση με το μάτι ελέγχοντας το κάδρο μας πριν την λήψη και βρίσκοντας μέσα σε αυτό άλλα αντικείμενα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν. Αν και πιο δύσκολος από τον πρώτο τρόπο, αξίζει την προσπάθεια, γιατί χωρίς τις γραμμές του οδηγού, βλέπουμε πιο καθαρά όλα στα στοιχεία του κάδρου μας. Ο τρίτος τρόπος, είναι για ακόμα μια φορά η επεξεργασία. Το κόστος του τελευταίου μας τρόπου, είναι ότι για να ισιώσουμε τη φωτογραφία μετά τη λήψη, αναπόφευκτα θα υπάρχει και η ανάλογη περικοπή της εικόνας.

Κουνημένες φωτογραφίες, τραβάμε συνήθως σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού ή όταν το αντικείμενό μας κινείται με μεγάλη ταχύτητα. Τη λύση σ’ αυτό τη βρίσκουμε με κάποια παραπάνω πηγή φωτός που θα πέφτει στο θέμα μας, όμως όταν αυτό δεν είναι εφικτό, θα βοηθήσει ένα τρίποδο για τις συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Για όσους είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν το manual/pro mode παίζουμε με τις τιμές διαφράγματος, κλείστρου και ISO για να βρούμε τις επιθυμητές. Όταν το θέμα μας βρίσκεται σε κίνηση, θα προσέξουμε η τιμή του κλείστρου (shutter speed) να είναι χαμηλή, ώστε η διάρκεια της λήψης να είναι πολύ μικρή και κατά συνέπεια να “παγώσουμε” την εικόνα μας.

Το άλφα και το ωμέγα σε μια φωτογραφία είναι το φως. Όταν το θέμα μας βρίσκεται σε εσωτερικό χώρο, μας δίνεται η δυνατότητα να το φωτίσουμε όπως θέλουμε. Ακόμα και ένα φωτιστικό αρκεί, για να κάνει τη διαφορά στη φωτογραφία μας. Εάν ωστόσο το θέμα μας βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο, κοιτάμε σε ποιο σημείο βρίσκεται ο ήλιος και σύμφωνα με αυτό τοποθετούμε το θέμα μας και βρίσκουμε το σημείο λήψης. Το απόγευμα ή νωρίς το πρωί συνήθως προτιμούνται στα πορτραίτα, καθώς οι σκιάσεις δεν είναι έντονες. Το ίδιο ισχύει και όταν υπάρχει συννεφιά.

Συχνά, κάποιος που ξεκινάει να πειραματίζεται με τη φωτογραφία, ξεκινάει να πειραματίζεται και με την επεξεργασία της. Ωστόσο, η υπερβολή στην επεξεργασία, με πολύ έντονα χρώματα ή πολύ έντονο κοντράστ, μπορεί να φέρει ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Είναι σημαντικό, το μάτι του θεατή να μπορεί να κατευθυνθεί στο θέμα μας, χωρίς να αποσπάται από δευτερεύοντα στοιχεία της σύνθεσής μας και χωρίς να κουράζεται.

Για βελτιωθούμε και να βγάλουμε μια φωτογραφία όπως την έχουμε σκεφτεί, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τις δυνατότητες του μέσου που έχουμε στα χέρια μας είτε είναι κάμερα, είτε είναι κινητό, να δουλέψουμε με κλείστρο, διάφραγμα και ISO για να κατανοήσουμε τον τρόπο που αυτά αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους. Αυτό μπορεί να γίνει κάνοντας πολλές δοκιμές και πολλή εξάσκηση. Καλές λήψεις!

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google
Σχετικά Άρθρα