Συμβουλές Φωτογράφισης, Αρχιτεκτονική

Αρχιτεκτονική φωτογραφία: καδράροντας γεωμετρίες…

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google

Γράφει η ΓΩΓΩ ΚΑΛΛΙΓΙΑΝΝΑΚΗ

Αρχιτεκτονική φωτογραφία. Ένα είδος φωτογραφίας το οποίο ξεκίνησε ως καταγραφικό μέσο και έχει εξελιχθεί σε τρόπο καλλιτεχνικής έκφρασης. Χιλιάδες κτίρια, από αξιοθέατα μέχρι καθημερινές κατοικίες, αποτελούν καθημερινά “στόχο” φωτογραφικών φακών. Στην ιστοσελίδα “500px.com” ο όρος “architectural photography” δίνει πάνω από 276.000 αποτελέσματα, ενώ στο Instagram, το hashtag #architecturalphotography διαθέτει πάνω από 1.220.300 δημοσιεύσεις. Οι παρακάτω συμβουλές έχουν σκοπό να τροποποιήσουν τον τρόπο που συνθέτουμε το κάδρο μας, για ακόμη πιο ενδιαφέρουσες λήψεις.

Κάναβος

White Walls Tower _ Γιώργης Γερόλυμπος

 

Τι θα ήταν η αρχιτεκτονική φωτογραφία χωρίς συμμετρία. Χωρίς κάναβο. Είναι το νούμερο ένα εργαλείο κάθε φωτογράφου που ασχολείται με αυτή την πτυχή της φωτογραφίας. Παίζοντας με τον κάναβο και τον “κανόνα των τρίτων” μπορούμε να δημιουργήσουμε εξαιρετικά αποτελέσματα, ξεφεύγοντας από την καταγραφική φωτογράφιση.

Προοπτική

Spiralcase _ Jelle Canipel

 

Δεν υπάρχει τρισδιάστατη απεικόνιση χωρίς προοπτική. Οι φωτογράφοι της αρχιτεκτονικής φωτογραφίας λατρεύουν την προοπτική. Τη σκληρή, αυστηρή προοπτική. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα. Θεωρούμε όλοι σωστό να στήσουμε το κάδρο μας με τρόπο, ώστε το σημείο φυγής (το σημείο δηλαδή που καταλήγουν όλες οι “γραμμές”) να τοποθετηθεί ακριβώς στο κέντρο της φωτογραφίας. Και γίνεται βαρετό. Και εδώ έρχεται να μας βοηθήσει «ο κανόνας των τρίτων». Ενεργοποιώντας τον κάναβο της φωτογραφικής μηχανής (ή του κινητού) προσπάθησε την επόμενη φορά το σημείο φυγής σου να μην βρίσκεται στο κέντρο αλλά σε κάποιο από τα σημεία ή ακόμα και σε κάποια γραμμή του κανάβου.

Ανορθόδοξες γωνίες λήψης

Up _ Lasko Georgiev

 

Στις πρώτες της μορφές η αρχιτεκτονική φωτογραφία, σχετίζεται κυρίως με τη φωτογραφική αποτύπωση κτιρίων ή μέρους αυτών, στο επίπεδο της καταγραφής. Το κάδρο, λοιπόν, δύσκολα θα φύγει από το ύψος του ματιού. Αυτό είναι κάτι που με την είσοδο του πειραματισμού στην αρχιτεκτονική φωτογραφία άλλαξε, δεν είναι πια απλή καταγραφή είναι δημιουργία μιας νέας οπτικής. Δοκίμασε λοιπόν την επόμενη φορά να χαμηλώσεις το φακό σου ώστε να “κοιτάζει” προς τα πάνω ή ακόμα και οριζόντια, στο ύψος ενός σκύλου για παράδειγμα, ή να ανέβεις κάπου ψηλότερα για να φωτογραφίσεις. Με λίγα λόγια, να αλλάξεις την κανονικότητα. Το αποτέλεσμα θα σε ενθουσιάσει.

«Κάδρο» μέσα στο κάδρο

Weaver _ M. Koleosho

 

Κάδρο μέσα στο κάδρο λοιπόν. Χρησιμοποιούμε κάποιο στοιχείο του εξωτερικού περιβάλλοντος, ή ακόμα και στοιχείο του ίδιου του κτιρίου, για να καδράρουμε το θέμα μας. Με αυτό τον τρόπο δίνουμε μεγαλύτερη ένταση στη λήψη τονίζοντας περισσότερο το θέμα που καδράρουμε. Θα χρειαστεί μεγάλη προσοχή στη ρύθμιση του διαφράγματος, ανάλογα το μέγεθος του στοιχείου – κάδρου και το κατά πόσο θέλουμε να εστιάζει ο θεατής σε αυτό σε σχέση με το θέμα.

Ο ρόλος της σκιάς

High Court of Justice _ Lucien Herve

 

The last but not least. Η σκιά. Η σκιά που δίνει στις φωτογραφίες νέα διάσταση. Μπορεί να είναι σκίαση στοιχείων του ίδιου του κτιρίου πάνω σε άλλα, ή ακόμα και η σκιά ενός ανθρώπου πάνω σε ένα κτίριο. Θα ήταν καλύτερο να παρατηρήσουμε πρώτα το θέμα μας ως προς τη σκίαση στις διάφορες ώρες της ημέρας, ώστε να βρούμε την ώρα κατά την οποία η σκιά μας δίνει το σωστό, για μας, αποτέλεσμα. Εάν δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα, είναι δυνατόν μέσω ιστοσελίδων όπως το “THE PHOTOGRAPHER’S EPHEMERIS”, να βρούμε ποια ώρα της μέρας θα έχουμε το επιθυμητό φως. Όπως και αν την επιλέξεις, θα δώσει μια νέα μορφή στην φωτογραφία που είχες στο μυαλό σου. Άλλωστε αυτή είναι και η ιδιότητά μας. Να “γράφουμε το φως”.

Φωτογραφία εξωφύλλου: DISORDER IN GEOMETRY’ _ SARAH CALDWELL

Share on facebook
Share on twitter
Share on skype
Share on pinterest
Share on email
Share on google
photo-1542038784456-1ea8e935640e

"Από όλα τα μέσα έκφρασης, η φωτογραφία είναι το μόνο που ακινητοποιεί μια συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο."

henri cartier-bresson

Προτεινόμενα Άρθρα
Περισσότερες Κατηγορίες
Σχετικά Άρθρα